Tinggalkan alamat rumah anda....

Tuesday, December 21, 2010

Assalammualaikum w.b.t.
kali ni aku nk wat post berkenaan pusat servis Proton ek....
ingat, PROTON....bkn Mitshubishi, bkn Toyota mahupun Ajinamoto...
aik...ajinamoto pon ada.....hehe...
ok, bg mereka yg berkereta, especially yg menggunakan kereta baru....
yang mempunyai kupon servis percuma mesti pernah menggunakan perkhidmatan servis kereta d pusat servis yg dikatakan bertauliah nie kan...??
apa yg terlintas kat kepala kita....
jika kita nk memilih antara menghantar kereta kat bengkel biasa @ menghantar kereta d pusat servis yg bertauliah...??
sudah pasti, gerak hati mengatakan,
"baik aku hantar kat pusat servis bertauliah kan...x pe le...maybe mahal sikit....janji servis OK..."
tp, nanti dulu, pastikah anda dgn andaian itu....??
apa2 pun....sila baca cerita di bawah ni k....


Assalamualaikum...

Alhamdulillah Allah swt telah panjangkan hayat hidup aku hingga ke hari ini. Sekiranya aku ditakdirkan mati semlm,sudah tentu terpampang kat paper seorg lelaki mati dlm kebakaran kereta.

Ok,nak diringkaskan cerita. Aku nak kongsi pasal tidak puas hati dengan service center kereta proton kat Bangi. Mmg teruk..!!!
Mekanik pun mcm tak tahu ape.. Sbb ape aku ckp mcm tu,pasal asalnya kereta aku kebakaran fuse. Then aku tunjukla mane fuse yg tbakar.. Boleh plak dia tanye aku tu fuse ape.. sedangkan kat atas kotak fuse tue dah terang2 tulis siap dgn gambar lagi identiti2 fuse tue.. time dia tgk kereta aku tue,aku perhati la dekat tp maklumla aku pun bukan tahu sgt pasal kereta..

Kemudian,dia ckp kat sini tak leh nak repair.. xcukup spare part dan kakitangan,then dia mintak aku ke s.alam. So,aku pegi la ke sana.. Time mula2 bawak kereta tue dalam 500meter aku bau minyak kuat sgt.. Then aku tgk meter minyak,turun laju dari kebiasaan.. Hampir 1km,meter minyak dah sampai 1/4 dari 1/2 Tank.. aku cepat pusing balik ke pusat service tue. Sampai kat sana,myk betul2 E dan semua org padang depan kereta aku.. bila aku keluar je tgk depan kereta,MENCURAH-CURAH minyak petrol keluar dari depan kereta.. cepat2 aku panggil mekanik yg ade berdekatan..
Rupa2nya,mekanik yg tengok kereta aku sblm nie,tak pasal betul paip minyak dari tangki ke enjin lepas dia bukak sblm nie..

Kecuaian mekanik kat pusat service tue mmg mengerikan dan sgt merbahaya.. Kate mekanik kat HQ S.alam mmg boleh terbakar kereta.
bos pusat service tue plak bila panggil menyorok kat dalam je..

Ape2 pun korang berhati2 kalau service kat situ..
Kereta aku skrg ade kat HQ Proton..

Pusat service tue..
PUSAT SERVIS MESRA BANGI
Kat seksyen 4, kat dlm petronas..



so...apa macam....
citer ni dceritakan oleh seorang forumer CG yg baru-baru ni menghantar keretanya ke pusat servis...
yg hairan....rosak lain.....
d repairnya lain...
tp x taw le kalu mmg prosedur dia...
camtu....
x leh nak kata apa le kan....
apa2 pun...lepas nie...
lebih berhati-hati le kita kalau hantar kereta ke bengkel...
kalau boleh...perhatikan setiap apa yg pekerja tu wat...
at least...kalau dia terlupa...kita boleh ingatkan kan..??
maklumle...manusia ada kelemahannya...lupa...
dsamping tu....
mana taw...kita dpt belajar sikit2 tentang kerete kita dari juruteknik tu....
kan bagus tu...pape nnt...leh memandai sendiri...hehe...

6 comments:

BaBaH said...
This comment has been removed by the author.
BaBaH said...

wahh..ngeri gila.. baru nak gi situ wat servis.. keta dah sa mpai milage 1000k ni.. so kat bangi mana lagi pusta servis proton?

Unknown said...

kawan baru terkena semalam. milage kete exora dah lebih 300km. biasa servis di johor. tapi memandangkan kalua balik johor, milega tambah lagi 350km, maka terpaksalah servis dulu.dan yg palin dekat servis mesra bangi ni la.hati cukup senang coz sekejap je kete siap.lps siap servis, pomen bgtau brakepade dah nak kena tukar, tp kawan tak tukar kat situ, kwn bwk ke seksyen 4 tambahan. bila buka tayar dpn, kwn tengok oil filter mcm dah lama, coz ada tompokan debu dan lumpur, kwn dh mula confuse, takkan baru bbrapa minit lps servis, mcm tu keadaan oil filter tu. kawan snap satu gambar. pomen yg nk tukarkan brake pad tu pun sependapat. terus call pusat servis ni, tp tk berjawab coz masa tu dah pukul 5.30, diaorang dah tutup. esoknya, pagi2 kawan bwk exorake pusat servis tu dan komplen filter tak tukar. mulanya diaorang mcm tak terima, mana mungkin tak tukar, kata mereka. kawan tunjuk gamabr filter tu. lps tu daorang check kat cctv, akhirnya mereka mengaku pomen tak tukar pun. dan mereka bersetuju untuk menukar secara percuma. kawan ckp, percuma apa? benda tu kawan bayar!!. cuma minyak enjin mmg percuma la, coz kena masuk yg baru.
tapi kawan tetap buat report ke i care.
tobat tak pegi lagi kat situ.

So long! said...

Pernah jgk pegi kat situ, memang pengalaman yg tak berapa nak baik. Cara layan customer pun sgt takde budi bahasa. Mentang-mentang kita perempuan. Lagi la..

Akhirnya saya pergi kat Seksyen 1, dekat area kilang-kilang & post office kat situ. Sangat la better. Nampak mcm bouncer je yg jaga counter tu, tapi budi bahasa bagus, siap buat call reminder kalau dah cukup time utk nak service.

So, far memang sampai skarang service kat Seksyen 1 tu. Alhamdulillah..lega rasa.

Unknown said...

Puan Meilla : seksyen 1 area mana ye?
Boleh detailkan x?
Kalau x keberatan whatsapp saya..sbb saya nak servis kereta kt sana.. 0139980016

Unknown said...

Puan Meilla : seksyen 1 area mana ye?
Boleh detailkan x?
Kalau x keberatan whatsapp saya..sbb saya nak servis kereta kt sana.. 0139980016

 

Ehoza.com